STRAKONICE | Jana Šmerdová optimalizuje weby a dost řeší etiku podnikání

03.11.2025
Jana Šmerdová
Jana Šmerdová

STRAKONICE, okr. Strakonice | Jana Šmerdová je konzultantka SEO a online marketingu. Se svými klienty neřeší jenom jejich pozice ve vyhledávačích, mluví s nimi o marketingu jako nástroji k vyšším prodejům. Zároveň si Jana dobře rozmýšlí, aby svojí prací nepřispívala k nesmyslné spotřebě nekvalitního zboží.

A ještě jedna věc, za svůj život si vyzkoušela žití na nejrůznějších místech a udělala zkušenost, že pokud je člověk přiměřeně otevřený, pokorný a empatický, velice rychle k sobě najde podobně nastavené lidi. To je pro regiony určitě dobrá zpráva.

Odkud pocházíš?
Z Domanína v okrese Žďár nad Sázavou.

Kde teď žiješ?
Ve Strakonicích.
Další INSPIRÁTORY ze Žďárska najdete zde, ze Strakonicka tady.

Co je na místě, kde teď žiješ, nejlepší?
Na Strakonicích mi vyhovuje poloha blízko Šumavy a s novou dálnicí se také zlepšila dostupnost Prahy (za 1 hod 15 min můžu být autem na Smíchově). A jako člověku, co rád pracuje z kaváren se mi líbí, že tu máme hned několik super kaváren s výběrovou kávou.

V jakém oboru podnikáš?
Jsem konzultant online marketingu se zaměřením na SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače.

Popiš nám trochu více svoji práci.
Pomáhám firmám především získávat zákazníky skrze lepší nalezitelnost na internetu. Zpravidla začínám analýzou klíčových slov/vyhledávacích dotazů, na základě toho se navrhují nebo upravují webové stránky a případně se také vytváří obsahová strategie. Nicméně často se dostaneme i ke komplexnějšímu business poradenství, nastavení marketingové strategie, vylepšování konverzního poměru webu nebo zákaznického servisu.

Co považuješ za svůj největší byznysový úspěch, který by mohl inspirovat ostatní podnikatele?
Asi víc, než dosažená čísla v prodejích je pro mě úspěch vidět, že jsou moji zákazníci spokojení a že rostou (rozšiřují výrobní haly/pobočky, najímají další zaměstnance, přinášejí inovace, zkvalitňují své služby). Taky osobně vnímám jako úspěch dobré dlouholeté vztahy se zákazníky (i kolegy v oboru) založené na otevřené a upřímné komunikaci. A navíc mě těší, že skrze SEO jde dělat etický marketing a nemusíte tzv. prodávat mrtvému zimník. Naopak - uživatelům doručujete informace, které je zajímají nebo jim pomohou a tím klienti získávají zákazníky. Je to vlastně win-win na všechny strany.

Co bylo na startu podnikání vůbec to nejtěžší?
Řekla bych, že učení. Sice se učím nové věci ráda, ale na začátku to znamenalo strávit na 1 odpracovanou (zaplacenou) hodinu třeba 2 další hodiny učením. To může být zejména na začátku kariéry při nižší hodinovce náročné.

Ehm, proběhla na začátku tvého byznysového příběhu nějaká příprava byznys plánu nebo jsi do toho šla po hlavě?
Výhodou podnikání v online marketingu je, že zde nejsou velké vstupní bariéry ani náklady (ve srovnání s jinými obory), takže jsem žádný business plán neměla. Vše tak nějak přirozeně vyplynulo. K oboru jsem se dostala z hotelnictví, které jsem původně studovala, kde už měl tenkrát (kolem roku 2008) online marketing velkou váhu. Po škole jsem začínala v agentuře, kam jsem se dostala skrz networking na odborných přednáškách, později jsme založili takové uskupení spolupracujících freelancerů, a pak už následovala dráha sólo konzultanta.

Co ti v podnikání přináší největší radost?
Kromě věcí, které už jsem jmenovala, mě baví s příchodem nových klientů poznávat stále nové obory a rozšiřovat si skrze to obzory. Těší mě, že si můžu vybírat klienty a s tím si vybírat jaké podnikání podpořím. Na podnikání v online marketingu je také skvělé, že jste obvykle velmi flexibilní a můžete například pracovat odkudkoliv na světě.

Jaké máš další podnikatelské ambice?
Momentálně čtu knihu "Morální ambice" a tímhle směrem se ubírají i moje myšlenky a ambice. Díky současným technologiím máme neskutečné možnosti vše zefektivňovat, automatizovat, přinášet zásadní transformace a inovace podniků, a taky rychle šířit informace. Kladu si otázky, jak můžeme tyhle technologie použít abychom zlepšovali svět kolem sebe. A naopak, co nechci podporovat je masová produkce levného zboží s nízkou kvalitou a krátkou životností. Mojí momentální největší ambicí tak je obklopit se lidmi, kteří se zamýšlejí nad podobnými věcmi.

Kde čerpáš pro své podnikání inspiraci?
Jsou to různé akce zabývající se marketingem, startupy a technologiemi a především networking. Co mi přijde důležité je i přenos znalostí mezi obory. Tedy nejen inspirovat se v jiných podoborech online marketingu, ale díky nahlédnutí do fungování naprosto odlišných oborů i typů firem přenášet obecné metody, poznatky a řešení problémů interdisciplinárně.

Jak se ti tady v regionu podniká?
Dobře. Před Strakonicemi jsem působila ještě v Písku a nejdéle v Českých Budějovicích. Z jižních Čech jsem měla zhruba třetinu klientů (tam obvykle hrála roli lokalita a možnost osobních schůzek), zbytek klientů je hlavně Praha, Brno a něco málo ze zahraničí.

Co bys dělala, kdybys nepodnikala?
Nejspíš bych vymýšlela, v čem začít podnikat ;-) Momentálně jsem si to mohla ověřit, protože jsem měla roční sabbatical (kariérní přestávka). Chvíli odpočíváte, staráte se o zlepšení svého zdraví, kondice nebo návyků, vzděláváte se v tom, co vás zajímá, ale po čase se stejně začnete rozhlížet, co byste mohli dělat. Myslím si že, věnovat svůj čas nějakému užitečnému úsilí pro druhé, je něco, co nám umožňuje cítit v životě smysl a naplnění.

Jaké nové příležitosti tě teď nejvíce zajímají a dávají ti největší smysl?
Je toho více. 1) Využití AI ve firemních procesech, a to nejen v marketingu. 2) Stát se součástí inspirativního, rozmanitého a ambiciózního týmu. 3) Časem přesun nebo rozšíření působnosti na globální trh.

Chceš něco lidem ve tvém REGIONU vzkázat?
Hodněkrát jsem se v životě stěhovala a strávila dost času i ve zdánlivě "zapomenutých" regionech (nejen v Česku) a zjistila jsem, že když jste aktivní, otevření, přátelští a možná trochu idealističtí, tak všude (opravdu všude) potkáte, dříve nebo později, zajímavé a podobně smýšlející lidi. A já věřím, že právě lidé, komunity a firmy mohou být velkými hybateli pozitivních změn v regionech.

Kde můžeme tvoje podnikání sledovat?
Web: janasmerdova.cz.

Jana ŠMERDOVÁ | SEO konzultantka | smerdova.j@gmail.com

Kamil Kavka