
PRAHA | Vladimír Šmíro už ve Skorošicích nežije, protože v Praze buduje podcastový byznys

PRAHA, okr. Praha | Vladimír Šmíro opustil rodné Skorošice, protože chtěl udělat kariéru v českém fotbale. To se mu splnilo, třeba zodpovídal za marketingovou komunikaci v Dukle Praha. Dnes má s kamarádem digitální agenturu BigBrigade, natáčí podcast Nohama na zemi a řídí marketing celorepublikové akce Velký týden malých firem. Ten mimochodem na Jesenicku od 13. do 19. října máme díky positivJE.
Vladimíre, odkud pocházíš?
Ze Skorošic.
Kde teď žiješ?
V Praze.
Co je podle tebe na Praze
nejlepší?
Začínáme zostra :-) Asi
řeknu to, co většina lidí žijících v Praze – obrovské množství pracovních
příležitostí a rozmanitost, kterou tak velké město nabízí. Samozřejmě má to i
stinné stránky – velkou, někdy až příliš ostrou konkurenci a určitou uspěchanost.
Ale právě v tom vidím i to pozitivní – že vás prostředí nutí růst, zkoušet nové věci a hledat, čím můžete být jedineční.
V čem přesně podnikáš?
Marketing, audiovizuální
služby, project management.
Pojď být konkrétnější, ať si
čtenáři udělají lepší představu.
Nedávno jsme s kolegou
spustili podcastová studia na Smíchově. Je to náš nejnovější projekt, kde
firemním klientům nabízíme možnost tvorby podcastu ve studiu přizpůsobeném
jejich vlastnímu designu a vizuálnímu stylu. Trh s univerzálními studii, kde se
často natáčí desítky různých podcastů, je už poměrně nasycený. My jsme proto
přišli s myšlenkou nabídnout firmám butikový přístup – tedy vlastní unikátní
look, ale také komplexní pomoc se strategií podcastu a nasazením na sítě.
Kromě toho se věnujeme také marketingovým službám – spolupracujeme například se stavebními developery, technologickými firmami i dalšími klienty z různých oborů. Každý projekt bereme individuálně a snažíme se ho posunout tak, aby měl reálný dopad na byznys i komunity kolem něj.
A aby toho nebylo málo, už druhým rokem vedu marketing Velkého týdne malých firem. To je iniciativa a oslava drobných podnikatelů a podnikatelek po celém Česku, a nově i na Slovensku. Malé firmy jsou páteří ekonomiky a mají zásadní vliv na regiony i komunity, proto si zaslouží naši podporu a pozornost. Tento projekt mě neskutečně baví, i když volného času už opravdu moc nezbývá.
Co považuješ za svoje
dosavadní největší byznysové úspěchy?
Pokud bych měl zmínit své
úspěchy, rozdělil bych je do několika rovin.
První je čistě osobní. Jako kluk ze Skorošic jsem neuvěřitelně miloval fotbal. Na profesionální kariéru to úplně nebylo, ale chtěl jsem se k fotbalu dostat alespoň jako "bafuňář". Už na střední škole jsem psal snad všem prvoligovým klubům, a nakonec to vyšlo až na vysoké – začal jsem ve STESu, pokračoval v Dukle, a nakonec přes marketingovou agenturu jsem spolupracoval s FAČRem a reprezentací. První dva roky to byla spíš špatně placená stáž :-), ale postupně jsem se propracoval k tomu, že jsem několik let působil jako markeťák v první lize, byť v menším klubu. To všechno bez jakékoli protekce, čistě díky vytrvalosti a "zabejčení". Fotbal mi přinesl nejen cenné kontakty, ale i přátelství na celý život. A také se od té doby držím myšlenky, že pokud chceš v životě něco dokázat, tak je důležité se bez ohledu na finance fakt kousnout a vydržet.
Po osmi letech ve fotbale jsem ale cítil, že je čas posunout se dál a postavit se na vlastní nohy. Po krátkém období freelancu jsme se s Jakubem "Bubou" Ouvínem rozhodli založit BigBrigade a podcastová studia. Teď zažíváme všechny možné i nemožné scénáře podnikatelských začátků – od euforie z nových klientů až po stres z toho, že teď už je vše fakt jen na nás.
Dalším úspěchem je náš autorský podcast Nohama na zemi. Vkládáme do něj kus sebe a chceme, aby byl pro každého, kdo je opravdu nohama na zemi, a i přes životní překážky se snaží něčeho dosáhnout. Ústředním motivem je well-being – tedy jak pečovat nejen o své fyzické, ale i psychické zdraví. Měli jsme teď pauzu kvůli stavbě nových studií, ale od října spouštíme druhou sezónu.
Co bylo na startu podnikání
vůbec to nejtěžší?
Upřímně, nic zásadního nás
na startu nepřekvapilo. Spíš to bylo takové vysvobození – možnost dělat věci
podle sebe a nastavit si vlastní směr. Jasně, stres k tomu patří, ale v našem
případě je to ten zdravý stres, který posouvá dál.
Asi nejtěžší tedy nebyly konkrétní překážky, ale spíš ten vnitřní moment říct si: "Jdeme do toho a neohlížíme se." Jakmile jsme vykročili, už nebyl čas přemýšlet nad tím, co je náročné – prostě jsme šli krok za krokem dál.
Ehm, proběhla na začátku
vašeho byznysového příběhu nějaká příprava byznys plánu nebo jste do toho šli
po hlavě?
Jestli jsme měli na začátku
velkou strategii? Upřímně – ne. Ano, nějaké propočty a plán jsme měli, ale
touha začít a makat na svém byla silnější než excelové tabulky a powerpoint
strategie. Konsekvence nám docházely až cestou a prostě jsme se museli poprat
se spoustou výzev. Stostránkovou strategii jsme ale rozhodně neměli.
Co ti v podnikání přináší
největší radost?
Radost mám z toho, že jsme
prostě začali. Že můžu pracovat na různorodých projektech s inspirativními
lidmi – ať už v BigBrigade, na Velkém týdnu malých firem, nebo v Nohama na
zemi. Obrovskou radost mi taky dělá to, že podnikám s jedním z nejlepších přátel,
a že i přes nedávné narození syna mám díky podpoře manželky a celé rodiny
možnost se tomu všemu věnovat a rozvíjet se.
Jaké se díváš na svoji
podnikatelskou budoucnost?
Podnikání pro mě není jen o
vydělávání peněz. Jasně, i to je důvod, proč jsme začali. Ale s Jakubem chceme
dělat projekty, které mají potenciál rozvíjet lidi, komunity i firmy. Na konci
dne je pro mě důležitá spokojenost klientů a lidí, kteří se mnou spolupracují.
Takže tohle, když vydrží dalších pár desítek let, a budeme v černých číslech,
je to za mě naprosto OK :)
Kde čerpáš pro své podnikání
inspiraci?
Tím, že se věnujeme primárně
marketingu a aktivitám pro veřejnost, čerpám inspiraci hlavně mezi lidmi – v
MHD, ve vlaku, v hospodě, prostě kdekoliv. Nechci zůstat teoretikem zavřeným v
městské bublině. Stačí mít oči otevřené a být připravený naslouchat, protože
zajímavé podněty se objevují všude kolem nás.
Pokud jde o odbornou inspiraci, tak mě v poslední době nejvíc nadchl obsah v rámci Velkého týdne malých firem, konkrétně FEST DoToho! Po dlouhé době akce, která není klasickou "konferencí", ale spíš opravdovým FESTem plným praktických rad pro podnikatele, jako jsem já. Žádný bullshit, jen zkušenosti a tipy, které se dají hned použít. Nechci dělat reklamu, ale tohle prostě fakt stojí za to.
Jak se ti v hlavním městě
podniká?
V Praze je podnikání
specifické. Na jednu stranu je tady obrovská koncentrace příležitostí, klientů
i talentovaných lidí, což je skvělé. Na druhou stranu je prostředí hodně
konkurenční a uspěchané, takže vás to nutí být neustále ve střehu a posouvat se
dopředu.
Co bys dělal, kdybys
nepodnikal?
Doma s manželkou často
řešíme, že kdybychom měli v životě "ekonomicky hotovo" a nemuseli už pracovat,
chtěli bychom mít domek někde na samotě a starat se o zachráněné chrty a galgy
ze zahraničí. Prostě vracet život zvířatům, která trpěla ne vlastní vinou.
Třeba jednou… :-)
A kdybych nepodnikal a stále se musel nějak živit, pravděpodobně bych se vrátil ke sportu. Tam jsem začínal a pořád k němu mám blízko.
Chceš něco lidem v domovské
Praze či rodných Skorošicích vzkázat?
Necítím se ještě v pozici,
abych lidem v regionu rozdával rady nebo moudra. Naopak, rád moudra a rady
stále čerpám a stále hledám nějakou inspiraci.
Spíš mě hned napadá, že bych chtěl poděkovat, že vznikla iniciativa positivCZ. Díky ní se totiž člověk přirozeně zamyslí, co by mohl udělat pro místo, odkud pochází. Jsem rád, že se každý den mohu dočíst o pozitivních věcech, které se u nás dějí. Obdivuju všechny, kdo v regionu zůstali a pomáhají ho rozvíjet, místo aby z něj odešli.
Vladimír ŠMÍRO | Big Brigade | vlad@bigbrigade.com
Kamil Kavka