
JESENÍK | Legenda ZUŠ Jeseník Vladimír Vraňovský dnes slaví 90. narozeniny

JESENÍK, okr. Jeseník | 57 let jako pedagog, a pak ještě mnoho let v penzi pracoval Vladimír Vraňovský ve službách jesenické umělecké školy. Jako učitel, ředitel i jako dirigent se podílel na rozmachu školy a světových úspěších Dechového orchestru mladých.
Pan Vladimír Vraňovský se právě dnes dožívá životního jubilea, a také my se připojujeme k zástupu gratulantů člověku, jehož hudební stopa je pro Jesenicko naprosto zásadní.
Odkud pocházíte?
Ze Sobotky.
Kde teď žijete?
V Jeseníku.
Další INSPIRÁTORY
z Jesenicka najdete zde, z Jičínska tady.
Pane Vraňovský, jak se vám v tomto krásném životním jubileu daří? Co vám dělá v posledních dnech radost?
Úměrně k věku si zvykám na jiný způsob života. Paní doktorka mi nedávno v Olomouci s úsměvem řekla: "Pane, mlaďocha z vás už neudělám." I tahle věta mne naučila pokorně přijímat čas, který mi byl dopřán. Každé období mého života mne naplňovalo radostí – a to právě proto, že jsem mohl dělat to, o čem jsem jako kluk jen tiše snil: žít hudbou, tvořit ji, předávat dál a být mezi mladými hudebníky, kteří mají chuť růst a hledat v ní svůj svět.
A největší radost mám z toho, že jsem se mohl vrátit mezi své jesenické – mezi lidi a místo, které považuji za skutečný domov.
Když
se ohlédnete zpátky – bylo nějaké období vašeho života zvlášť krásné?
Pan
starosta Petr Košacký, když kdysi mluvil u příležitosti 25. výročí Dechového
orchestru mladých, řekl slova, která mi utkvěla hluboko v srdci: "… že se u nás
na Jesenicku rodí tradice, kterou je třeba chránit, protože kde je tradice, tam
je domov.". Za tato slova jsem mu nesmírně vděčný.
Ohlédnu-li se do minulosti, bylo to období zrodu, rozmachu a nadšení. Radost, že v Jeseníku žije také hudba, zejména u mladých lidí.
Jak
jste se vlastně dostal k hudbě a k pedagogické práci?
Stejně
jako většina vesnických kluků jsem začínal na housle. Jednou přišel do třídy
pan ředitel měšťanky v Sobotce Josef Fejfar a dělal nábor houslistů do
školního souboru. Tam všechno začalo. Táta mi tehdy v Mladé Boleslavi koupil
housle – tajně, aby zjistil, jak vážně to myslím. Později jsem přešel ke
klarinetu.
Ředitel Fejfar mi také pomohl najít cestu k budoucí profesi. Doporučoval mi konzervatoř, ale to tehdy nebylo finančně jednoduché, a tak jsem se přihlásil do vojenské hudební školy. Díky ní jsem se stal vojenským hudebníkem a prošel posádkovými hudbami v Jeseníku, Hodoníně, Krnově, Opavě, a nakonec v Olomouci.
Po odchodu z armády jsem požádal o místo na hudební škole v Jeseníku – a vyšlo to. Zároveň jsem musel dostudovat konzervatoř. A tak začala moje dlouhá etapa pedagogického života. Mými vzory byli Josef Fejfar, Rudolf Botur a ředitel Alois Složil.
Učil jsem 57 let jako kmenový pedagog a později ještě mnoho let jako důchodce. A dodnes na ta léta vzpomínám s vděčností – to období nebylo marné.
Během
vaší učitelské, ředitelské a dirigentské dráhy Vám prošly pod rukama stovky
žáků. Pamatujete si na některé mimořádné talenty?
Ano,
ale jména neuvádím, abych na někoho nezapomněl. Jedno však zmíním – Radka
Tichavského. Studoval skladbu na JAMU a dnes vede soukromou vysokou školu v
Mexiku. Byl to vynikající hráč na bicí nástroje, v soutěžích miláček
publika.
Když
jste začínal, jaká byla tehdy ZUŠ Jeseník? A jak ji vidíte dnes?
Byli
jsme průkopníci. Začínali jsme v malé nevyhovující budově a s několika málo
pedagogy. Dnes má škola téměř padesát učitelů, několik budov, nádhernou
akustickou zkušebnu a moderní vybavení.
A já mám velkou radost – škola je v dobrých rukou. Stejně jako orchestr. Všichni, kdo dnes pokračují, jsou lidé na správném místě.
Dechový
orchestr mladých ZUŠ Jeseník má dnes světové renomé. Jak vznikla myšlenka jeho
založení?
Bylo
to roku 1970–1971. Myšlenka vyšla od učitele Rudolfa Botura a ředitele Aloise
Složila. Oba pánové se tehdy dohodly, že "… Vladimíra Vraňovského do toho
uvrtáme.". A já jsem moc rád, že to udělali.
9. ledna 1971 jsme založili dětskou dechovku. První zvuky byly falešné, ale měli jsme víru a chuť pracovat. Během pár let jsme se vypracovali na jeden z nejlepších orchestrů své kategorie v celé zemi.
Bylo to období plné práce, překážek, ale i obrovských radostí. Velkou oporou mi byl Karel Dospiva, umělecký vedoucí dechového orchestru z Krnova. Jeho zkušenosti nám tehdy moc pomohly.
Orchestr však nebyl jen hudební těleso – byla to rodina. Rodiče, prarodiče, sponzoři, přátelé – všichni tvořili a tvoří jednu velkou rodinu.
Vaši
bývalí členové na vás vzpomínají s láskou. Co pro vás jejich slova znamenají?
Jejich
vzpomínky jsou pro mne jedním z největších darů mého života.
Když Dagmar Petřeková–Jurčíková popisuje, jak jsem poprvé stál v učebně č. 11 s taktovkou v ruce, když vzpomíná na první potlesky, festivaly, zájezdy – to je pro mne pohlazení.
Stejně tak Miluška Trsťanová–Jurčíková, která strávila v orchestru 15 let, nevynechala jedinou zkoušku, zažila první natáčení i mezinárodní festivaly. Když popisuje, jak dnes na koncertech zavře oči a "hraje s nimi", dojímá mne to nesmírně.
Za tato svědectví i za všechnu práci všech generací hráčů skládám hluboký dík.
S
DOM jste slavil úspěchy po celém světě. Na které zájezdy a soutěže nejraději
vzpomínáte?
Každá
měla svou cenu. Ale dvě bych přece jen vypíchl:
- Holandsko, Purmerend – náš první zahraniční výjezd, vítězství a prodloužený pobyt jako odměna.
- Norsko, Hamar – soutěž 126 orchestrů z celého světa. Atmosféra se dala "krájet". A výsledek? Absolutní vítěz.
Nikdo, kdo nehrál v takovém tělese, si nedokáže představit ten vzrušující pocit, když skladba vrcholí, graduje. Má to na nás zvláštní účinky. Jako by se všechny naše muzikantské duše spojily v jednu.
Mé poslední rozloučení s orchestrem proběhlo v Mexiku – a bylo krásné.
Zažil
jste u dirigování i nějakou úsměvnou historku?
Ano.
Jedna z nejlegendárnějších byla v belgickém Neerpeltu, těsně před soutěží. Stál
jsem soustředěně před orchestrem, zvedl ruce, dal pokyn – a místo
orchestrálního zvuku se ozvalo hromadné troubení na samotné nátrubky. Můj
orchestr si ze mne udělal legraci.
Vyvedli to dokonale. Velmi často na tento moment vzpomínáme.
Když
porovnáte řízení školy a dirigování orchestru – v čem je to jiné a v čem
podobné?
Obojí
vyžaduje člověka znalého svého oboru. Oboje je živé a přesto jiné. Pracujete s
lidmi hudebně vzdělanými a na straně druhé s mládeží, která se v hudbě vzdělává.
Škola je útvar, kolektiv, který ví, čeho dosáhnout a jakou cestou. Mládežnický
orchestr je také živý útvar, ale na začátku své cesty – musí jej někdo směrovat
– a to je pedagog nebo v orchestru dirigent, který přenáší své prožitky na
mladé hráče.
Co
byste vzkázal dnešní mladé generaci hudebníků?
V
poslední době se změnil celkový pohled na koncertní dechovou hudbu, která byla
novými přístroji a uměle vytvořenými tóny vytlačena ze sdělovacích prostředků.
Tato elektronická hudba začala výrazně ovlivňovat hudební vkus a myšlení
současné společnosti. Výsledkem je zrušení mnoha profesionálních dechových
orchestrů, smazání rozhlasových nahrávek koncertní dechové hudby, která tím
zmizela z povědomí posluchačů. Boj s touto skutečností bude velmi těžký.
Je zázrakem, že dechové orchestry při ZUŠ si stále i přes všechny překážky udržují velmi dobrou úroveň a snaží se vývoj obrátit k hudbě melodické, vkusné, zábavné a zvukově barevné.
Přeji jesenickému dechovému orchestru mladých a jeho vedení – Tomáši Uhlířovi a Milanu Domesovi i pedagogům dechového oddělení hodně síly k práci a dalším uměleckým úspěchům, které by zaručily jeho další setrvání na předním místě mezi nejlepšími orchestry.
A jak dál? Myslím, že odpověď se nabízí sama. Pracovat dál, ne-li lépe, a pokračovat v nastolené tradici dechového orchestru ZUŠ Jeseník. A já říkám i potvrzuji: zlatý Jeseník!
Kamil
Kavka
Foto
(zdroj): archiv Vladimír Vraňovský

