BRNO | Kateřinu Umovou živí marketing pro menší značky

14.11.2025
Kateřina Umová
Kateřina Umová

BRNO, okr. Brno | Kateřina Umová miluje pomáhat malým značkám nastartovat jejich marketing a klidně ho pro ně i celý vymyslí. Začínající podnikatele učí, jak se prezentovat i bez drahé techniky.

Sama ve svém podnikání sází na selský rozum a intuici a za naprosto zásadní považuje neustále sebevzdělávání. Pro ni jako freelancerku žádný problém, je to nezbytné, a navíc ji to baví.

Inspirací pro vás mohou být její byznysové začátky, kdy si vystačila s tužkou a papírem. O tom všem mluví v našem rozhovoru.

Odkud pocházíš?
Litoměřice.

Kde teď žiješ?
Brno.
Další INSPIRÁTORY z Litoměřicka najdete zde, z Brna tady.

Co je na Brně nejlepší?
Myslím, že Brno, stejně jako celý Jihomoravský kraj, má hodně co nabídnout. Máme tu krásnou přírodu, fajn lidi, zajímavé projekty, památky a (taky) dobré víno. :)

V jakém oboru podnikáš?
Online marketing, modeling, fotografické služby, lektorství.

Popiš nám trochu více to svoje podnikání.
Hrozně mě baví vzít něco, co je teprve v začátcích své cesty, a pak z toho postupně udělat něco, co bude mít onen potřebný WOW efekt. Takže moc ráda spolupracuji i s úplně malými a začínajícími projekty, které potřebují nejen učesat marketing, ale také ho rovnou celý postavit.

Také jsem v návaznosti na to vytvořila vlastní online kurz, který začínajícím podnikatelům a značkám umožňuje nafotit si vlastní produkty i svépomocí, krok za krokem. (třeba na sítě, vizitky, e-shop...)

Z vlastní zkušenosti totiž vím, že malí podnikatelé by se chtěli nějak prezentovat, ale nejlépe rozumí něčemu úplně jinému. Nějaké focení je pro ně španělská vesnice a podle toho to pak i vypadá. (tmavé fotky, na kterých není produkt vidět, prach v pozadí, divné úhly atd.) A tak se těžko něco prodává.

Během své cesty, která vede přes marketing značek, už jsem spoustu těch chyb udělala, takže jsem chtěla vytvořit jednoduchý návod s osvědčenými tipy a triky, který by bylo jednoduché následovat. A to i bez profesionálního vybavení a ateliéru.

Co považuješ za svůj největší byznysový úspěch, který by mohl inspirovat ostatní podnikatele?
Zaměstnance nemám a ocenění nesbírám. :) (Ale pokud by mi někdo to ocenění chtěl dát, bránit se samozřejmě nebudu.)

Primárně bych řekla, že je to každý malý podnikatel či tvůrce něčeho, který mě požádá o pomoc a ta spolupráce má pro něj hodnotu a smysl.

Co bylo na startu podnikání vůbec to nejtěžší?
Ještě než jsem se pustila na podnikatelskou dráhu, udělala jsem si body propiskou na papír, co bych mohla všechno dělat. Pak jsem na něj samozřejmě zapomněla.

Po několika letech jsem ho našla a musela jsem se sama sobě smát, protože prakticky nic z toho, co mi tenkrát přišlo jako smysluplné, jsem nakonec neudělala.

Na druhou stranu je potřeba říct, že ten seznam mě na začátku asi trochu ujistil při rozhodování v tom, že nejsem úplně bezprizorní a bez nápadů.

Samozřejmě je pak také důležité si to hned na začátku dobře spočítat, aby člověk se všemi povinnými platbami nešel do mínusu (což může vyřešit například krátkodobě i brigáda při podnikání, nebo vedlejší podnikání při práci).

Doporučuji i průběžně sledovat své povinnosti (daňové přiznání podané včas, vše včas zaplacené, zda mi někde nevzniklo něco nového k řešení...), legislativu a mít dobrou účetní, která je schopná dobře poradit ve chvíli, kdy si nevíte rady.

Ehm, proběhla na začátku tvého byznysového příběhu nějaká příprava byznys plánu nebo jsi do toho šla po hlavě?
Můj byznys plán byla tužka a papír. :) Nakonec z toho nic moc nebylo, ale to neznamená, že je to špatně. Člověk si trochu ujasní možnosti a směr.

Co ti v podnikání přináší největší radost?
Strašně ráda vymýšlím, co se můžu naučit nového. Pak to ochotně nabídnu jako rozšíření toho, co můžu pro své klienty dělat.

Takže v kostce, asi to neustálé zdokonalování se, učení a objevování nových možností, byť to možná bude znít jako klišé. (Třeba nějaká alespoň základní znalost HTML kódu a grafiky se vám neztratí.)

Jaké máš další podnikatelské ambice?
Těch by byla spousta, ale nebudu prozrazovat. :) Nedovedu teď přesně říct, co se nakonec stane realitou a co je jen můj odvážný nápad.

Kde čerpáš pro své podnikání inspiraci?
Něco přijde organicky jako vlastní nápad, jindy to vyplyne z něčeho, co vidím jinde a zaujme mě to.

V neposlední řadě jsou to taky roky zkušeností. V různých projektech jsem dělala a viděla různé věci, takže mám přehled o tom, zda se něco vyplatí dělat, a co naopak až tak moc ne. (Nebo jen jako doplněk hlavních pilířů.)

Jak se ti tady v Brně podniká?
Dobře. Ale to asi neberte jako bernou minci, protože neřeším logistiku, ani podobné věci. Pokud bych něco takového dělala, je možné, že můj názor by byl odlišný. (Byť si myslím, že Jihomoravský kraj se celkem dynamicky rozvíjí.)

Co bys dělala, kdybys nepodnikala?
Těžko říct, ale osobně to vnímám tak, že mi aktuální stav vyhovuje. (Pokud bych ale mohla svobodně volit cokoliv jiného bez limitu, ráda bych byla rentiér. :) Což by chtěl být asi každý, předpokládám.)

Je možné pracovat z domova a udržet si výkonnost?
Rozhodně ano, ale je potřeba dodat, že to vyžaduje obrovskou dávku sebedisciplíny a sebeorganizace.

Taky se mi někdy nechce zapnout počítač, ale nosím v hlavě plán, co bych za ten pracovní den ráda stihla. A toho se snažím držet. Asi mám i tu výhodu, že k práci potřebuji absolutní klid, takže negativně nevnímám absenci kolegů někde za rohem.

Chceš něco lidem ve tvém REGIONU vzkázat?
Že by si měli rozhodně vážit toho, co v našem regionu máme. Při svých občasných cestách někam jinam vidím, že se tu máme jako v bavlnce a ta kritika je často málo opodstatněná.

Kde můžeme tvoje podnikání sledovat?
Web: kurzyproradost.cz/katerina-umova

Kateřina UMOVÁ | freelancer marketing | umova.katerina@gmail.com

Kamil Kavka