
ŽĎÁR NAD SÁZAVOU | Jana Šmerdová optimalizuje weby a dost řeší etiku podnikání

DOMANÍN, okr. Žďár nad Sázavou | Jana Šmerdová je konzultantka SEO a online marketingu. Se svými klienty neřeší jenom jejich pozice ve vyhledávačích, mluví s nimi o marketingu jako nástroji k vyšším prodejům. Zároveň si Jana dobře rozmýšlí, aby svojí prací nepřispívala k nesmyslné spotřebě nekvalitního zboží.
A ještě jedna věc, za svůj život si vyzkoušela žití na nejrůznějších místech a udělala zkušenost, že pokud je člověk přiměřeně otevřený, pokorný a empatický, velice rychle k sobě najde podobně nastavené lidi. To je pro regiony určitě dobrá zpráva.
Odkud pocházíš?
Z Domanína
v okrese Žďár nad Sázavou.
Kde teď žiješ?
Ve Strakonicích.
Další INSPIRÁTORY ze Žďárska najdete zde, ze Strakonicka tady.
Co je na místě, kde teď
žiješ, nejlepší?
Na Strakonicích mi vyhovuje
poloha blízko Šumavy a s novou dálnicí se také zlepšila dostupnost Prahy (za 1
hod 15 min můžu být autem na Smíchově). A jako člověku, co rád pracuje z
kaváren se mi líbí, že tu máme hned několik super kaváren s výběrovou kávou.
V jakém oboru podnikáš?
Jsem konzultant online
marketingu se zaměřením na SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače.
Popiš nám trochu více svoji
práci.
Pomáhám firmám především
získávat zákazníky skrze lepší nalezitelnost na internetu. Zpravidla začínám
analýzou klíčových slov/vyhledávacích dotazů, na základě toho se navrhují nebo
upravují webové stránky a případně se také vytváří obsahová strategie. Nicméně
často se dostaneme i ke komplexnějšímu business poradenství, nastavení
marketingové strategie, vylepšování konverzního poměru webu nebo zákaznického
servisu.
Co považuješ za svůj
největší byznysový úspěch, který by mohl inspirovat ostatní podnikatele?
Asi víc, než dosažená čísla
v prodejích je pro mě úspěch vidět, že jsou moji zákazníci spokojení a že
rostou (rozšiřují výrobní haly/pobočky, najímají další zaměstnance, přinášejí
inovace, zkvalitňují své služby). Taky osobně vnímám jako úspěch dobré
dlouholeté vztahy se zákazníky (i kolegy v oboru) založené na otevřené a
upřímné komunikaci. A navíc mě těší, že skrze SEO jde dělat etický marketing a
nemusíte tzv. prodávat mrtvému zimník. Naopak - uživatelům doručujete
informace, které je zajímají nebo jim pomohou a tím klienti získávají
zákazníky. Je to vlastně win-win na všechny strany.
Co bylo na startu podnikání
vůbec to nejtěžší?
Řekla bych, že učení. Sice
se učím nové věci ráda, ale na začátku to znamenalo strávit na 1 odpracovanou
(zaplacenou) hodinu třeba 2 další hodiny učením. To může být zejména na začátku
kariéry při nižší hodinovce náročné.
Ehm, proběhla na začátku
tvého byznysového příběhu nějaká příprava byznys plánu nebo jsi do toho šla po
hlavě?
Výhodou podnikání v online
marketingu je, že zde nejsou velké vstupní bariéry ani náklady (ve srovnání s
jinými obory), takže jsem žádný business plán neměla. Vše tak nějak přirozeně
vyplynulo. K oboru jsem se dostala z hotelnictví, které jsem původně studovala,
kde už měl tenkrát (kolem roku 2008) online marketing velkou váhu. Po škole
jsem začínala v agentuře, kam jsem se dostala skrz networking na odborných
přednáškách, později jsme založili takové uskupení spolupracujících freelancerů,
a pak už následovala dráha sólo konzultanta.
Co ti v podnikání přináší
největší radost?
Kromě věcí, které už jsem
jmenovala, mě baví s příchodem nových klientů poznávat stále nové obory a
rozšiřovat si skrze to obzory. Těší mě, že si můžu vybírat klienty a s tím si
vybírat jaké podnikání podpořím. Na podnikání v online marketingu je také skvělé,
že jste obvykle velmi flexibilní a můžete například pracovat odkudkoliv na
světě.
Jaké máš další podnikatelské
ambice?
Momentálně čtu knihu
"Morální ambice" a tímhle směrem se ubírají i moje myšlenky a ambice.
Díky současným technologiím máme neskutečné možnosti vše zefektivňovat,
automatizovat, přinášet zásadní transformace a inovace podniků, a taky rychle
šířit informace. Kladu si otázky, jak můžeme tyhle technologie použít abychom
zlepšovali svět kolem sebe. A naopak, co nechci podporovat je masová produkce
levného zboží s nízkou kvalitou a krátkou životností. Mojí momentální největší
ambicí tak je obklopit se lidmi, kteří se zamýšlejí nad podobnými věcmi.
Kde čerpáš pro své podnikání
inspiraci?
Jsou to různé akce
zabývající se marketingem, startupy a technologiemi a především networking. Co
mi přijde důležité je i přenos znalostí mezi obory. Tedy nejen inspirovat se v
jiných podoborech online marketingu, ale díky nahlédnutí do fungování naprosto
odlišných oborů i typů firem přenášet obecné metody, poznatky a řešení problémů
interdisciplinárně.
Jak se ti tady v regionu
podniká?
Dobře. Před Strakonicemi
jsem působila ještě v Písku a nejdéle v Českých Budějovicích. Z jižních Čech
jsem měla zhruba třetinu klientů (tam obvykle hrála roli lokalita a možnost
osobních schůzek), zbytek klientů je hlavně Praha, Brno a něco málo ze zahraničí.
Co bys dělala, kdybys
nepodnikala?
Nejspíš bych vymýšlela, v
čem začít podnikat ;-) Momentálně jsem si to mohla ověřit, protože jsem měla
roční sabbatical (kariérní přestávka). Chvíli odpočíváte, staráte se o zlepšení
svého zdraví, kondice nebo návyků, vzděláváte se v tom, co vás zajímá, ale
po čase se stejně začnete rozhlížet, co byste mohli dělat. Myslím si že,
věnovat svůj čas nějakému užitečnému úsilí pro druhé, je něco, co nám umožňuje
cítit v životě smysl a naplnění.
Jaké nové příležitosti tě
teď nejvíce zajímají a dávají ti největší smysl?
Je toho více. 1) Využití AI
ve firemních procesech, a to nejen v marketingu. 2) Stát se součástí
inspirativního, rozmanitého a ambiciózního týmu. 3) Časem přesun nebo rozšíření
působnosti na globální trh.
Chceš něco lidem ve tvém
REGIONU vzkázat?
Hodněkrát jsem se v životě
stěhovala a strávila dost času i ve zdánlivě "zapomenutých" regionech
(nejen v Česku) a zjistila jsem, že když jste aktivní, otevření, přátelští a
možná trochu idealističtí, tak všude (opravdu všude) potkáte, dříve nebo
později, zajímavé a podobně smýšlející lidi. A já věřím, že právě lidé,
komunity a firmy mohou být velkými hybateli pozitivních změn v regionech.
Kde můžeme tvoje podnikání
sledovat?
Web: janasmerdova.cz.
Jana ŠMERDOVÁ | SEO konzultantka | smerdova.j@gmail.com
Kamil Kavka


